FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj     
Mini Cooper S Clubman

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.transfermovies.fora.pl Strona Główna :: Motoryzacja
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mati_f1
Moderator Junior
Moderator Junior



Dołączył: 24 Lis 2007
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Wto 10:54, 22 Kwi 2008    Temat postu: Mini Cooper S Clubman

[link widoczny dla zalogowanych]

Mini to zjawisko, które na dobre zadomowiło się na naszych drogach. Tym razem w moje ręce trafiła prawdziwa (choć również odgrzewana) nowość - przedłużona wersja stylowego "mieszczucha"

[link widoczny dla zalogowanych]

Opisanie tego samochodu to nie lada wyzwanie, bo trudno jednoznacznie zakwalifikować go do jakiejkolwiek kategorii. Jest mały, ale potwornie drogi; miejski, a jednak wyjątkowo szybki i mocny; kombi, a nie można nim nic przewieźć; ma pięcioro drzwi, choć nie w tych miejscach, w których byśmy się spodziewali… Takie wyliczanie można by ciągnąć w nieskończoność. Jest jednak jedna rzecz, co do której nie ma wątpliwości: ten samochód jak żaden inny daje niesamowitą frajdę z jazdy. Jego właściciel może mieć pewność, że posiada coś naprawdę wyjątkowego.

[link widoczny dla zalogowanych]

Zacznijmy jednak od początku, czyli od pierwszej połowy lat 60., gdy rozpoczęła się produkcja Mini. Ze względu na niezwykle niską cenę modelu bazowego (niższą od kosztów produkcji) - która wynikała, według oficjalnych informacji, z chęci zagarnięcia jak największej części rynku, a nieoficjalnie była po prostu błędem księgowych - fabryka zaczęła wypuszczać większe i nieco bardziej luksusowe odmiany Mini również w innych wersjach nadwoziowych. Poza bardzo bogatą ofertą akcesoriów (radia, lusterka, detale) to one miały napędzać zyski producenta. Wtedy też światło dzienne ujrzał model Traveller - dwudrzwiowe kombi przeznaczone dla brytyjskich rodzin. Jego bardziej luksusowa wersja nazywała się Coutryman i można ją było łatwo rozpoznać po drewnianych dekoracjach tyłu auta. To właśnie te samochody posłużyły za wzór stylistyczny dla bohatera naszego testu. Nazwy natomiast użyczył mu już późniejszy - pod względem kształtów zbliżony do Trabanta kombi - samochód z połowy lat 70. - pierwszy Clubman.

[link widoczny dla zalogowanych]

Gdy na Clubmana popatrzymy z przodu, nie odróżnimy go od jego krótkiego brata. Powiem więcej, nawet mimo niedawnego liftingu całej gamy modelowej Mini trudno znaleźć jakieś różnice między aktualnym a poprzednim modelem. Ale czy trzeba poprawiać coś, co nadal wygląda świetnie?

[link widoczny dla zalogowanych]

Duży wlot powietrza na masce charakteryzuje najmocniejszą wersję silnikową z doładowaniem; razem z wlotami powietrza w zderzaku nadaje autu agresywności. Z tyłu ciekawym nawiązaniem do pierwowzoru są słupki - wykonane co prawda nie z drewna lecz z plastiku - w innym kolorze niż nadwozie. Podwójne drzwi do bagażnika są wygodne w użyciu i całkiem fajnie wyglądają.

[link widoczny dla zalogowanych]

Najciekawszy jest jednak widok samochodu z boku, a konkretniej - z prawego boku. Zaraz za drzwiami pasażera możemy bowiem znaleźć dodatkowe, otwierane w przeciwnym kierunku drzwi ułatwiające zajmowanie miejsca na tylnej kanapie.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wizytę we wnętrzu zacznijmy może od bagażnika - tu niestety niektórzy mogą poczuć się zawiedzeni. Mimo że jest większy o 100 l od tego w wersji krótkiej, i tak jego 260 l pojemności nie robi dużego wrażenia. Dzięki podwójnej podłodze i bardzo przydatnej składanej skrzynce można było upchnąć z tyłu zakupy na cały tydzień - a nie tylko na weekendową imprezę jak w wypadku krótszego Mini.

[link widoczny dla zalogowanych]

Mamy także możliwość złożenia tylnej kanapy i uzyskania 930 l przestrzeni przewozowej. Podobno komuś udało się przewieźć z tyłu nawet rower, trzeba jednak stwierdzić uczciwie - Clubman nigdy nie będzie samochodem dla działkowców czy innych "zajawkowców" zabierających tony bezsilnikowego sprzętu na łono natury w celu tak zwanej rekreacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Mini dzięki temu, że jest dłuższy o tych kilkanaście centymetrów, stał się autem rzeczywiście czteroosobowym - na tylnej kanapie można bez problemu usadzić dwie dorosłe osoby (dzięki zwiększeniu przestrzeni na nogi oraz wspomnianym dodatkowym drzwiom).

[link widoczny dla zalogowanych]

Przód kabiny praktycznie się nie zmienił. Obrotomierz za kierownicą, świetne sportowe przełączniki oraz gigantyczny prędkościomierz z wbudowanym wyświetlaczem radia oraz komputerem pokładowym na środku deski rozdzielczej tworzą charakterystyczny zestaw przyrządów (dosyć funkcjonalny). Wygodne, choć niezbyt duże fotele, mała i doskonale leżąca w dłoniach kierownica oraz krótka i bardzo precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów stwarzają świetne warunki do szybkiej jazdy.

[link widoczny dla zalogowanych]

Warto wspomnieć o fenomenalnie grającym, 10-głośnikowym (gdzie oni to upchnęli, nie wiem) systemie audio.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dochodzimy do najważniejszej części składowej naszego autka - turbodoładowany (w poprzednich modelach był kompresor) silnik 1,6 produkuje 175 KM przy 5500 obr./min i 240 Nm momentu obrotowego w zakresie 1600-5000 obr./min. Od razu po ruszeniu czuć jego niezwykłą elastyczność. Samochód płynnie i żwawo przyspiesza już od 1300 obrotów i nie zdradza najmniejszych objawów turbodziury. Nie protestuje również, gdy kręcimy go do odcięcia, odwdzięcza się wtedy przyjemnym dźwiękiem i świetnymi osiągami. 7,5 s do 100 km/h, jakie udało mi się uzyskać na DriftBoxie, jest niezłym, choć nie zachwycającym wynikiem, jednak dla tego samochodu to dopiero początek. Mini to jedno z niewielu małych aut, które nawet przy prędkości powyżej 200 km/h nie traci ochoty do przyspieszania.

[link widoczny dla zalogowanych]

Samochód wyposażono w system Efficient Dynamics, który zarządzając pracą silnika oraz podzespołami, pomaga oszczędzać paliwo. Jest on dosyć skomplikowany i składa się z wielu ciekawych elementów, dlatego polecam obejrzeć prezentację przygotowaną przez Mini, która w przystępny sposób wyjaśnia jego pracę. W praktyce nie odczuwamy działania tych systemów (poza automatycznym wyłączaniem i włączaniem silnika na postoju), dostrzegamy je jedynie w zużyciu paliwa. Na trasie bez większych problemów możemy zejść do 7 l benzyny na 100 km. W mieście przy dynamicznej jeździe samochód spali od 8 do 11 l, co zważywszy na moc silnika i osiągi, jest bardzo dobrym wynikiem.

[link widoczny dla zalogowanych]

Od zawsze cechą charakterystyczną Mini było to, że się prowadził podobnie do gokarta, a nie do typowego samochodu. Dlatego jazda tymi autami sprawiała wiele radości. Tutaj również nie jest inaczej. Czuły układ kierowniczy, natychmiastowa reakcja na dodanie gazu (dodatkowo można ją jeszcze wyczulić, włączając tryb Sport) oraz bardzo twarde zawieszenie sprawiają, że Mini hula po szosie, jak tylko chce kierowca, bez względu na prędkość - pod jednym warunkiem: musi to być równa szosa. Na nierównościach nieduży i lekki samochód podskakuje i staje się nerwowy. Na śliskiej nawierzchni w opanowaniu bezpiecznej podsterowności (o niebezpiecznym, zwłaszcza w małych autach, rzucaniu tyłem nie ma tu mowy) pomaga system kontroli trakcji oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, czyli tzw. szpera.

[link widoczny dla zalogowanych]

Clubman w najmocniejszej wersji silnikowej to samochód bardziej praktyczny niż jego krótszy brat. Zabierzemy nim nieco więcej bagażu, a pasażerowie będą podróżowali bardziej komfortowo. Dodatkowo niepokorny duch Mini - samochodu-zabawki - nadal tkwi głęboko w mechanizmach Clubmana. Z pewnością nikt nie będzie żałował ponad 135 tys. zł wydanych na auto, które prezentujemy (ceny samochodu rozpoczynają się od 97 tys. zł). Mini Cooper S Clubman to prawdopodobnie najlepsza zabawka, jaką może kupić dorosły człowiek.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mati_f1 dnia Wto 10:57, 22 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.transfermovies.fora.pl Strona Główna :: Motoryzacja Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
     www.transfermovies.fora.pl: O wszystkim i o niczym...     
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group   c3s Theme © Zarron Media
Regulamin